Tips för att slippa missfärgade tänder av mat

Varför missfärgas tänderna av mat?

Din kropp är en komplex maskin. Den mat som du väljer och hur ofta du äter dem kan påverka din allmänna hälsa, men framför allt hälsan hos dina tänder och tandkött. Om du konsumerar alltför mycket sockrig läsk, fruktdrycker eller icke-näringsrika mellanmål kan du vara i riskzonen för att få karies och missfärgade tänder. Karies är den absolut vanligaste kroniska barnsjukdomen, men den goda nyheten är att den går att förebygga till 100%.

Karies sker när plack kommer i kontakt med socker i munnen, vilket gör att syra angriper tänderna och tänderna missfärgas därför av maten.

Mat som innehåller socker kan bidra till karies. Kontrollera därför mängden socker som du äter, läs näringsfakta och innehållsförteckningar på mat och drycker, samt välj alternativ som är lägst i sockermängd. De vanligaste källorna till socker i kost är läsk, godis, kakor och bakverk. Din läkare eller dietist kan också ge förslag för hur du kan äta en näringsrik kost. Om din kost saknar vissa näringsämnen kan det vara svårare för vävnaderna i munnen för att motstå infektion. Detta kan bidra till sjukdomar i tandköttet. Svår tandköttssjukdom är en stor orsak till tandlossning hos vuxna. Många forskare tror att sjukdomen fortskrider snabbare och allvarligare hos personer med dålig kost.

Om du vill veta vilken mat som är bäst för dig och din kropp kan du besöka Livsmedelsverket hemsida om kost och innehåll. Hemsidan innehåller kostrekommendationer för barn och vuxna som bygger på deras nivåer av fysisk aktivitet.

Minska missfärgningar på tänderna av kost med dessa råd

För en sund livsstil och friska tänder och tandkött bör du tänka till innan du äter och dricker. Det är inte bara vad du äter, utan även när du äter som kan påverka din tandhälsa. Ät en balanserad kost och begränsa dina mellanmål. För en god tandhälsa ska du hålla dessa tips i åtanke när du väljer dina måltider och mellanmål.

Ät en varierad kost från var och en av de fem stora livsmedelsgrupperna för att hålla tänderna vita, inklusive:

  • Fullkorn
  • Frukt
  • Grönsaker
  • Magra proteinkällor som t.ex. magert nötkött, fågel och fisk; torra bönor, ärtor och andra baljväxter
  • Magra och fettfria mejeriprodukter

Och framförallt: drick mycket vatten.

Begränsa antalet som mellanmål du äter. Om du gör mellanmål bör du välja något som är hälsosamt, som t.ex. frukt eller grönsaker eller en bit ost. Livsmedel som äts som en del av en måltid orsakar mindre skada på tänderna än att äta en massa onyttigheter. Detta beror på att mer saliv utsöndras under en måltid. Saliv hjälper rengöra munnen och minskar effekterna av syror, vilket kan skada tänderna och orsakar karies.

För god tandhälsa  och slippa få missfärgade tänder ska du alltid komma ihåg att borsta tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm. Att besöka tandläkaren regelbundet är också bra för att slippa att plack bildas, vilket ytterligare missfärgar tänderna. Vid regelbunden tandvård kan din tandläkare hjälpa till att förebygga att orala problem uppstår och upptäcka de som förekommer i ett tidigt skede medan de är lätta att behandla.

Recension av Dentway

Läs en recension om Dentways Startkit och deras White Stripes, två produkter som enkelt bleker tänderna vita. Hitta det bästa priset här.

Alternativ för mig som redan har missfärgade tänder av mat

Då rekommenderar vi att du prövar att bleka tänderna hemma! Att bleka tänderna är helt smärtfritt och gör tänderna ett par nyanser vitare, vilket ofta kan göra stor skillnad. Vi har testat flera tandblekningar för hemmabruk där vi har tagit fram en vinnare som råder bot på både starkt färgade maträtter och rödvin.

Är du träffad? Då rekommenderar vi att du spanar in vår testguide.

Vita Tanden