Tandläkare: 5 bergsäkra sätt att öka dina intäkter från tandblekning på

Hur kan du som tandläkare tjäna mer pengar på tandblekning?

När tandläkartidningen Dental24 frågade människor om vilka tandläkartjänster de verkligen vill ha, valde 85% av dem tandblekning.
Det handlar alltså om tandblekning – inte kronor, tandimplantat eller fasader. Nej – de vill bara ha vitare tänder! Det finns därför en enorm kraft i att marknadsföra något till din omgivning som de vill ha

Många använder Brilliant Smiles metod eftersom att det är en väl marknadsförd tandblekningsbehandling och patienterna vet att de endast kan få det gjort hos tandläkaren.

Det enkla framgångsreceptet för alla tandläkarpraktiker är att locka in patienterna med vad de vill ha och sedan utbilda samt motivera dem om vad de behöver. Om du vill ha fler patienter och högre intäkter bör du därför marknadsföra din verksamhet till deras vilja – och sedan förklara för dem hur dina tjänster kan hjälpa deras behov.

Så för att återknyta; hur får du verkligen din praktik att växa med hjälp av tandblekning?

För att vara helt ärliga måste vi säga att tandblekning i flesta fall inte längre ger 3000 kronor i intäkt för en behandling, vilket den gjorde när tandblekning kom ut för ett par år sedan. Med de otaliga rabatterbjudandena på nätet var det just tandblekning som blev prispressad

5 tips för att tjäna pengar på tandblekning

Så, hur kan du då fortfarande få din praktik att växa med hjälp av tandblekningsbehandling? Nedan ser du fem möjliga sätt att göra detta på.

1. Se tandblekning som en ”inledande process” som kommer att leda patienter till andra behandling. När patienter bokar in tandblekning bör du se till att du bokar in dem för en undersökning och röntgen innan tandblekningsbesöket. Säg till din reception att de ska skapa förväntningar genom att berätta för patienter att tandläkaren kommer att utvärdera deras tänder för att se till att det är säkert för dem att bleka dem. Detta visar att det är viktigt att de har hälsosamma tänder och att du bryr dig om deras välbefinnande. På så sätt elimineras överraskningsfaktorn ifall du skulle hitta en anledning till ytterligare behandling.

2. Ge alla patienter en omfattande undersökning och berätta vad som måste göras innan deras tandblekning. Var ärlig och berätta för patienterna att du letar efter områden i munnen som kan orsaka långsiktig känslighet om de inte behandlas före tandblekningen. Karies på framtänderna, sår/spickor och att dåliga tänder kan orsaka långvarig känslighet om de inte behandlas. Om du utbildar dina patienter om varför de måste gå igenom viss behandling innan tandblekningen kommer du vara mycket mer framgångsrik i ditt försök att få dem att genomföra en behandling.

3. Fixa din digitala marknadsföring. Detta är din framgångstriad: a) Din hemsida, b) Dina videoklipp (via YouTube), c) Din närvara på sociala medier som t.ex. Facebook.
Skaffa videor med vittnesmål från dina patienter där de talar om deras erfarenhet av tandblekning (se Dentway som exempel). Detta är en nyckelfaktor för att bygga upp din Internetnärvaro. Inget säljer på samma sätt som din närvaro på sociala nätverk gör. När dina patienter har gjort sin tandblekning kan du om de är nöjda be dem att göra en snabb 20-sekunders video som förklarar vad de tyckte om deras blekning.
Bädda sedan in videon på din hemsida under tandblekningsdelen. Se även till att du får patienternas samtycke innan detta läggs upp. Potentiella patienter som tittar videon vill kanske boka en tid på ditt kontor. Vi lever i en social värld, så gör det möjligt för nöjda patienter att marknadsföra din praktik även när du ligger och sover. Kom igång på nätet!

4. Få e-post, boka tider och följ upp via e-post när en tandblekningspatient lämnar kontoret. Vi gör detta oavsett vad deras behandlingsplan innehåller. När en patient går till receptionen efter en behandling ska du säga: ”Vi lägger in dig i vårt system så att du får en e-postpåminnelse innan din besökstid. Om du behöver så kan du boka om då, men då har du i alla fall en tid.”
De flesta kontoren fokuserar endast på att få nya patienter och inser inte att det är lättare att sälja till dem som redan har köpt från dem tidigare. Vi måste fokusera på att få tillbaka dessa patienter för deras behandling. Många tandläkare användert Almasoft, vilket kan automatisera många steg, exempelvis att meedela receptionen om att de ska ringa upp sina patienter angående behandlingen. För e-postmeddelanden fungerar också Almasoft med en viss modifikation, som automatiskt skickar påminnelser till patienterna om att de komma in för tandrengöring och andra slags besök.

5. Gör det igen! Glöm inte bort att tandblekning kräver underhåll. Dina patienter vill behålla sina tänder vita. Erbjud uppiffning i form av tandblekning som kan använda hemma för att behålla sina resultat och slippa att tänderna missfärgas med tiden. Det bästa tillfället att erbjuda uppiffning som patienten kan ta hem eller underhållsbehandling är precis efter patienterna har blivit klara med sin tandblekning. Då är de känslomässigt nöjda med erfarenheten.

Lycka till!